Cao  ›  Detailhandel in Levensmiddelen (cao supermarkten)

Informatie over uw cao

Ga terug
Uw bedrijfsnaam hier? Neem dan contact met ons op.
Klik hier
Ik wil informatie aanmelden
Uw bedrijfsnaam hier? Neem dan contact met ons op.
Klik hier
Beschrijving

Cao voor het Levensmiddelenbedrijf. De uitvoering ligt onder meer in handen van de salarisadministratie.

Voor het Levensmiddelenbedrijf werd in september 2021 een nieuwe cao-akkoord bereikt. De overeenkomst loopt officieel van 1 juli 2020 tot 1 juli 2023. De cao voor het levensmiddelenbedrijf werd overeengekomen tussen het Vakcentrum, de beroepsorganisatie van detaillisten, CNV Vakmensen.nl en het FNV.

Werkingssfeer

De werkingssfeer, zoals die eerder werd vastgesteld, blijft onverminderd van toepassing op zowel bestaande als nieuwe (online) spelers:

Deze cao geldt, tenzij elders in deze cao anders is bepaald, alleen voor alle medewerkers die een arbeidsovereenkomst hebben met een werkgever die is aangesloten bij het Vakcentrum en alle werkgevers die één of meer winkels exploiteren die voldoen aan de omschrijving van artikel 2 onder a.

ARTIKEL 2a van deze overeenkomst verstaat onder winkel: iedere fysieke en virtuele inrichting waar overwegend een verscheidenheid aan verbruiksartikelen zoals: kruidenierswaren, zuivel en eieren, kaas, aardappelen, groente en fruit, bier, wijn, frisdranken, vlees, wild en gevogelte, vleeswaren en salades, vis, schaal- en schelpdieren, brood en gebak, koek- en banketartikelen, maaltijden, maaltijdcomponenten, ijs, chocolade en chocoladeproducten, snoep- en zoetwaren, zoutjes, onderleggers en notenbarproducten, delicatessen, dierenvoeding, rookwaren, drogmetica, schoonmaak- en onderhoudsartikelen, kantoorbenodigdheden en wenskaarten, lectuur, huishoudelijke artikelen, dierenbenodigdheden, bloemen en planten wordt verkocht, eventueel gecombineerd met een aanvullend assortiment gebruiksartikelen. Tevens iedere fysieke en virtuele inrichting waarin een kaasspeciaalzaak, delicatessenwinkel in de breedste zin des woords wordt geëxploiteerd, gespecialiseerde zuiveldetailhandel of supermarkten, levensmiddelenwinkels op recreatieparken. In geval van samenloop is bepalend de hoofdactiviteit in loonbedrag en aantal arbeidsdagen. Is de hoofdactiviteit niet een fysieke of virtuele winkel, kaasspeciaalzaak, delicatessenwinkel in de breedste zin van het woord of gespecialiseerde zuiveldetailhandel, dan vallen alleen de werknemers die zich met het levensmiddelenbedrijf bezighouden onder de cao.

De overeenkomst heeft betrekking op werkgevers en werknemers in winkels en distributiecentra en schenkt o.m. aandacht aan werknemers met een normale arbeidsduur, erbij-banen, tussenbanen, loopbanen, vakantiewerkers, werknemers in de beroepsbegeleidende leerweg (BBL) en uitzendkracht/detachering.

Loonsverhogingen en nieuw loongebouw

In deze cao periode wordt vier keer een loonsverhoging toegepast. De totale loonsverhoging die binnen deze looptijd wordt toegekend is 9%. Mochten reeds éénzijdig eerder loonsverhogingen zijn toegepast, vooruitlopend op de nog af te sluiten cao, dan zullen deze worden verrekend. Per 1 januari 2022 is een nieuw loongebouw ingevoerd. De eerdere cellen worden aangepast na het doorvoeren van de loonsverhogingen in het jaar 2021.

De belangrijkste wijzigingen hierin:

  • Afschaffing van functiejaren in de jeugd
  • Weer een logische afstand tussen de schalen creëren
  • Voldoende afstand tot WML (wettelijk minimuloon)

Voor winkels en distributiecentra wordt per 1 januari 2022 de zondag toeslag gereduceerd van 100% naar 50%. Werkgevers stellen verder voor om een afspraak te maken over de toepassing van RVU (regeling vervroegd uittreden).

Een goede tip is nooit weg en zeker als deze zorg- en tijdbesparend werkt

Wilt u als werkgever niet meer belast worden met de administratieve uitvoering van deze cao en de pensioenverzekering? Kijkt u dan eens hoe eenvoudig en voordelig het is om uw salarisadministratie uit te besteden. Geheel of gedeeltelijk. Laat u eens informeren; het kan een eyeopener zijn.

Copyright BCOP.nl   |   BCOP is onderdeel van HRM Totaal B.V.
KvKnr: 88185486   |   E-mail: info@bcop.nl  |  Disclaimer

Webdesign & webdevelopment by: Timeless Design