Via een verplichtstelling van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid is de werkgever in de detailhandel verplicht aangesloten bij het Bedrijfspensioenfonds Detailhandel, tenzij hij vrijgesteld is. Iedereen die in de detailhandel werkt bouwt dus automatisch pensioen op bij dit pensioenfonds. Deze organisatie streeft naar een zo gunstig mogelijk pensioen voor alle deelnemers, bijvoorbeeld door slim te beleggen in aandelen, obligaties en vastgoed. Dat geldt voor alle deelnemers, gepensioneerden en werkgevers. Het Pensioenfonds Detailhandel is 1 januari 2021 voor de uitvoering overgestapt naar Capgemini.
De pensioenpremie is in 2021 noodgedwongen verhoogd en was ook onvermijdelijk door een aanhoudende lage rente en dus lage rente opbrengst. De premiestijging kon beperkt worden door de pensioenopbouw te verlagen. Deze zal worden voortgezet tot de introductie van een nieuw pensioenstelsel, echter met een maximum looptijd van 5 jaar.
Per 1 januari 2022 is het pensioen met 0,5% verhoogd. Deze verhoging wordt in maart 2022 verwerkt. Met terugwerkende kracht zullen de maanden januari en februari ook in deze maand worden betaald.
Naast de maandelijkse of vier wekelijkse pensioenaangifte zijn er enkele situaties waarin een werkgever actie moet ondernemen. Dat is in de volgende gevallen: Bij het wijzigen van bedrijfsactiviteiten, er geen personeel meer in dienst is en het bedrijf beëindigd wordt.
Het Pensioenfonds voor de Detailhandel heeft de uitvoering ondergebracht bij Capgemini. Dat doen ze niet voor niets, het is specialistisch werk. Dat is de salarisadministratie voor detailhandelaren ook. Vaak dienen voor een niet al te grote groep medewerkers alle regels en veranderingen m.b.t. hun salaris te worden bijgehouden. En daarna ook nog te worden uitgevoerd. Door de salarisadministratie uit te besteden kan de detailhandel zich veel zorgen en tijd besparen. Alleen het uitbetalen blijft nog over.