De 8 punten waarin payrolling veranderd is door de WAB
- Afschaffing van het uitzendbeding. Als de opdracht binnen de eerste 26 weken stopt, kan de arbeidsovereenkomst met de payrollwerknemer niet meer direct beëindigd worden.
- Het is niet meer toegestaan om de ketenbepaling uit te breiden. Binnen de periode van 3 jaar mogen payrollmedewerkers nu maximaal 3 tijdelijke contracten krijgen. Hiermee wordt bevorderd dat payrollwerknemers sneller in aanmerking komen voor een vast contract.
- De arbeidsvoorwaarden worden gelijk getrokken. Voor payrollmedewerkers gaan dezelfde arbeidsvoorwaarden gelden als voor medewerkers die voor dezelfde functie bij u in dienst zijn of volgens de normen die binnen uw bedrijfstak gelden zoals 13e maand, vakantiedagen, scholingsregelingen en verlofregelingen.
- Informatie verstrekken aan de payrollorganisatie. Om aan bovenstaande regel te voldoen, moeten je arbeidsvoorwaarden bekend zijn bij de payrollorganisatie. Ze dienen vooraf schriftelijk te worden aangeleverd. Dat geldt ook als er aanpassingen worden doorgevoerd.
- Toegang tot bedrijfsvoorzieningen. Alle bedrijfsvoorzieningen die beschikbaar zijn voor alle medewerkers in vaste dienst, zijn met ingang van de WAB ook toegankelijk voor payrollmedewerkers. Denk daarbij aan de doorberekening van kosten, de kantine, kinderopvang en fitness.
- De arbeidsovereenkomst mag niet meer automatisch eindigen als de inlener de opdracht beëindigt.
- Werknemers krijgen vanaf de eerste dag van het dienstverband recht op een transitievergoeding. Dat geldt ook voor werknemers die in de proeftijd worden ontslagen.
- De positie van oproepkrachten wordt versterkt omdat een werkgever een werknemer minstens 4 dagen van tevoren moet oproepen, voor welke periode en hoeveel uur.
Blijft er na al deze wijzigingen voor een MKB ondernemer die gebruik maakt van het traditionele payrolling-systeem dan nog een voordeel over?
Ja, slechts één. U hoeft voor de payroll medewerkers geen personeelsadministratie te voeren! Het wordt dan wel een dure uitbesteding.
Wilt u meer weten over de voordelen en kosten van personeel in eigen dienst ten opzichte van het traditionele payrolling-systeem? Maak dan een afspraak.
Afspraak maken